10 Haziran 2017 Cumartesi

Caz Kitabı (Tavsiye Kaynaklar 2)

Şahsen gitarda ilgi duyduğum ve kendimi daha çok geliştirmeye çalıştığım kültürü şöyle ifade edeyim: Coğrafyamızdaki müzik anlayışını şu bakımdan iki ana başlığa bölebiliriz: "Teksesli Anadolu ve Ortadoğu Müziği" (Okullarda "Türk Müziği" diyorlar) ve "Çoksesli Batı Müziği". İşte ben bunların ikincisinin müzikseveriyim. Çoksesli Batı Müziği'ni de iki ana anlayışa bölebiliriz belki: Kültüründe dışavurumcu doğaçlamalar olan Amerika ve hedefinde kağıtta okuduğu notaları kusursuz çalmak olan Avrupa. İşte ben bunlardan da doğaçlamacı, dışavurumcu, bir ağaç gibi tek ve hür ama bir orman gibi kardeşçesine (grubun armonisine de uyumlu, çoksesli bir altyapı ile birlikte esas lezzetini ortaya çıkartabilen) müzik yapma geleneğine sahip arkadaşların kültürüne yakın hissediyorum bir dünyalı olarak.

Böyle bir müzik kültürüne yakın hissedenlerin kendini daha iyi tanımasını sağlayacak bir kitap. Bu kültürün dışındaki müzik kültürlerine kendini yakın hissedenlerin ise arkadaşlarını daha yakından tanımasını sağlayacak bir kitap.

Joachim Berendt'in bu kitabı, dev bir Caz makalesi gibi. "Caz Nedir?"e hiç konuşmadan cevap olarak uzatılacak 557 sayfalık bir materyal olarak düşünülerek yazılmış sanki. "Caz stilleri", "Caz müzisyenleri", "Cazın Öğeleri", "Caz çalgıları" gibi başlıklar ve onların altbaşlıklarından oluşuyor. Başlıkların birbiriyle bağlantılı bir akışkanlığı olmadığı için kitabı ilk elinize aldığınızda, içinde en ilginizi çeken altbaşlıkları birer makale okur gibi okuyabilirsiniz de önce. Örneğin ben bu kitabı edinmeden önce, kitabevinde gördüğümde satın almadan orada oturup yaklaşık yarım saat "Sound ve Cümleleme", "Doğaçlama" bölümlerini okunuştum. Kitabı edinip, eve götürmem daha sonra oldu.

İlk etapta merak ettiğiniz bölümleri parça parça kurcalayıp, sonra caz stillerinden sırasıyla (klasik kitap okuma biçimiyle) ilerlerseniz, daha önce okuduklarınızı 'nasıl olsa burayı okumuştum' diye atlamadan tekrar okuyarak ilerlemenizi tavsiye ediyorum. O bölüme kadarki edindiğiniz bilgilerle yeniden okumuş olmayı tavsiye ederim.

Kitapta geçen örnek eserleri dinlemeye de çalışmanızı tavsiye ederim.

Müzikle uğraşıyor da olsanız, sadece dinliyor da olsanız çoksesli müziğe, enstrümanlara, doğaçlamalara ve birçok öğeye; müziğe bakışınızı ve dinleyişinizi çok daha derinleştirmenizi, kavramanızı sağlayacak bu kitabı mutlaka tavsiye ediyorum.

Bora ŞAHİNKARA
10.06.2017

2. düzenleme: 04.10.2017

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder